vrijdag 6 maart 2009

SNEEUW!

Het was zondagavond 1 maart en toen ik na een avondje falafel bakken in Margot's riante Bed Stuy-stulpje naar huis liep, sneeuwde het opeens:


De hele nacht en de daarop volgende maandag hielden de sneeuwvlokken het op New Yorks' grondgebied voorzien met als resultaat zo'n vijftien centimeter idylle over heel de stad. Gouden dagen voor ansichtkaartfotografen, maar door de overvloed aan taxi's en voetgangers veranderden de straten al gauw in moerassen van bruine prut, waardoor ik in twee dagen twee paar schoenen heb verwoest tijdens de vele V-gerelateerde wandelingen.

V besloot een slaatje te slaan uit de neerslag. Binnen twee dagen werden twee rekken kleding, twee stylisten, twee fotografen, twee locaties, twee modellen en twee haar- en make-upmannetjes geregeld voor twee in Central Park gesitueerde sneeuwshoots voor de wintereditie van VMAN. En ik mocht helpen bij een van deze shoots.

De shoot werd gepland op woensdag, mijn zogenaamde vrije dag en de eerste dag waarop de temperatuur boven het nulpunt zou stijgen (of boven de 32 °F? Gabriel Fahrenheit had wat mij betreft nooit geboren hoeven worden) dus we moesten er snel bij zijn mochten we nog wat sneeuwpret willen beleven. Daarom stond ik al om 8:00 op de redactie de kleding in te pakken. Met zo'n kekke gele taxi vervoerde ik vervolgens alle Marc Jacobs en Y-3-kleding naar Yuki's appartement. Yuki is een fashion editor van V met wie ik heel veel werk en die deze shoot als stylist fungeerde. Model Mikus en fotograaf Seji stonden keurig op tijd voor de deur, maar na anderhalf uur wachten op de groomer, bleek dat iemand hem was vergeten te bevestigen. Goddank kon zijn agentschap binnen een half uur een vervanger regelen en kwam Yohji (befaamd om zijn 'scissorhands': hij gebruikt niet zijn vingers maar Japanse eetstokjes om haren in het gareel te leggen) opdagen. Zo belandde ik als Nederlander met drie Japanners en een Let in een New Yorks appartement.

Stuk voor stuk werden we halsoverkop stinkverliefd op de Let: model Mikus. Twee meter lang, woestknap, slechts twintig jaar maar nu al in staat zijn eigen truien te breien en tot ons aller verdriet fanatiek bezig de ideale manier te bedenken om zijn vriendin ten huwelijk te vragen.

Toen de scissorhands hun wonderen op dit goddelijke schepsel verricht hadden, namen we een taxi naar Central Park, dat we aantroffen in deze vlekkeloze staat:


Met slechts twee looks te fotograferen op een formidabel model zat de shoot er binnen anderhalf uur al op.


Het resultaat ligt over zo'n driekwart jaar in de winkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten